Naar aanleiding van ons Leader in Me bigrock doel heeft vandaag de eerste editie van de AnTOONstelling plaatsgevonden. Met als doel ouders en leerlingen pro-actief betrekken bij de school. Een kijkje in de keuken onder leiding van onze eigen kanjers, de leerlingen van de St. Antoniusschool. De ouders ontvingen bij aanvang een strippenkaart en konden verschillende kraampjes in de school bezoeken waar zij informatie hebben kunnen vergaren over o.a. de werkwijze en het lessenaanbod bij ons op school. De opkomst was groot en het enthousiasme van zowel de leerlingen als de ouders was duidelijk zichtbaar. Wij zijn enorm trots op onze leerlingen die als de beste kunnen vertellen over het rijke aanbod van de St. Antoniusschool! Wij danken jullie hartelijk voor de betrokkenheid en wij hopen dat jullie net zo genoten hebben als ons.
]]>We hebben vanochtend officieel het jaar geopend met de openingsviering. Onder begeleiding van Pastor Wim Balk en juf Carole hebben we elkaar een mooi jaar toegewenst, een jaar dat in het teken staat van het thema 'natuur'.
Groep 1/2A heeft een liedje gezongen over de ark van Noach, groep 6 droeg een gedicht voor, groep 4 heeft een aantal mooie wensen voor dit schooljaar uitgesproken en groep 8 heeft een mooi verhaal voorgelezen.
We kijken uit naar een prachtig jaar!
]]>‘Time flies when you're having fun’, het klinkt cliché maar het is echt waar. Onze lieve juf Esther is vandaag al 25 jaar werkzaam op de St. Antoniusschool. Al die jaren hebben wij mogen genieten van haar creativiteit, enthousiasme en passie voor het onderwijs. En om dat te vieren werd juf Esther vandaag extra in het zonnetje gezet. Op nog vele mooie jaren met elkaar.
]]>Groep 3 is toegekomen aan hun laatste thema 'Overal water'. In het kader van dit thema hebben zij kennis gemaakt met een Greenscreen. Daarnaast hebben ze geleerd hoe zij een foto moeten maken met de app 'Do Ink'. Hierbij moesten ze elkaar helpen door tips te geven. Maar ook tot een compromis komen, want sommigen moesten samen op de foto. Het moest deze keer een foto zijn in het water met een dier. Maar ze zaten al vol met mooie plannen voor als het een vrije opdracht zou zijn. Sommigen wilden met een superheld op de foto. Groep 3 was nieuwsgierig, maar vooral trots op hun resultaat.
]]>Groep 7 is deze week gaan zeilen. Een mooie groepsactiviteit aan het eind van het jaar. Het was genieten. De leerlingen leren veel zeiltermen: Fok, grootzeil, grootschoot, fokkeschoot, helmstok, kiel, overstag, gijpen, wending. We gaan voor de wind! Een herinnering om mee te nemen.
]]>Tijdens de lessen met de beebot komen de leerlingen van groep 1/2 hiermee in aanraking. Ze zijn meteen nieuwsgierig als je met het bijtje binnen komt. Elke keer heeft ze namelijk een probleem of nieuw onderdeel bij zich. Ze lopen tegen problemen aan en creëren samen een oplossing. Natuurlijk super trots als het gelukt is.
]]>Op vrijdagmiddag geeft juf Esther les in verschillende bovenbouw groepen. Zij neemt het creatieve gedeelte voor haar rekening. Dit kan tekenen, schilderen of handvaardigheid zijn.
Groep 5 had d.m.v. observatie een citrusvrucht na getekend. Dat valt nog niet mee. Groep 6 was druk met het ontwerpen van een foodtruck. Er werd onderhandeld in producten. 'Dan krijg van jou de kaas en die verwerk ik dan weer in een gerecht'. ' Dan kunnen ze bij mij lekker zitten om het op te eten'. Kortom samen komen we er wel.
Op vrijdagmiddag geeft juf Esther les in verschillende bovenbouw groepen. Zij neemt het creatieve gedeelte voor haar rekening. Dit kan tekenen, schilderen of handvaardigheid zijn.
Groep 5 had d.m.v. observatie een citrusvrucht na getekend. Dat valt nog niet mee. Groep 6 was druk met het ontwerpen van een foodtruck. Er werd onderhandeld in producten. 'Dan krijg van jou de kaas en die verwerk ik dan weer in een gerecht'. ' Dan kunnen ze bij mij lekker zitten om het op te eten'. Kortom samen komen we er wel.
Sinds dit jaar zetten wij meer in op bewegend leren. Voor rekenen hebben wij een kast met spellen. Deze kunnen door de leerkracht worden in gezet. Maar de kinderen leren ook van elkaar. Eén van die spellen bij de kast is de rekenmat. Twee kinderen uit groep 7 halen een paar kinderen op uit andere klassen en doen met hen de rekenspelletjes. Je kunt hierbij denken aan plussommen, zoals de vriendjes van 10 voor groep 3, maar ook keersommen voor groep 5.
]]>Kom langs op de St. Antoniusschool in Kortenhoef op 18 mei van 09:00 - 12:00 uur. Tot dan!
]]>
Vandaag hebben de kinderen een muziekproject van WijdeMuziek afgesloten met een optreden voor ouders, opa's en oma's en/of andere belangstellenden. De afgelopen 3 weken zijn er muzikanten op school geweest om de leerlingen kennis te laten maken met een instrument. De kinderen konden kiezen uit o.a. saxofoon, gitaar of dwarsfluit. Het resulaat na 3 lessen konden zij vandaag laten horen. De kinderen kunnen samen met hun ouders besluiten om eventueel er thuis mee door te gaan.
]]>Gewoonte 2 = Begin met het einddoel voor ogen - Maak een plan
Het is belangrijk dat leerlingen leren om niet zomaar ergens aan te beginnen, maar eerst doelen te stellen. Dat ze een stappenplan kunnen bedenken voor het bereiken van dat doel. Hierdoor wordt het nut van leren duidelijk voor leerlingen, leren ze gestructureerd werken en zelfstandiger te worden.
De kinderen van groep 2 krijgen deze week weer uitleg over de Beebot. Vorige keer was het ga van de ene plek naar de andere plek. Deze keer had hij zich verkleed als paashaas. Ook had hij een schuiver mee. Een hulpmiddel wat je op de beebot kan plaatsen. Hierdoor kan hij iets meenemen. De kinderen moesten de Beebot zo programmeren dat hij een paaseitje ophaalt en dan naar zijn bestemming gaat. Naast de beginselen van programmeren zijn ze ook bezig met probleem oplossend denken, maar vooral samen op zoek gaan naar een oplossing. De kleutergroepen hebben een Beebot in de klas. De kinderen van groep 2 gaan het tijdens werktijd uitleggen aan de kinderen van groep 1.
]]>De kinderen van groep 6 hebben bij het taal thema Sport geleerd hoe je een verslag maakt tijdens een wedstrijd. Daarna hebben ze 'live' verslag gehouden van hun eigen wedstrijd. Hierbij maakte we gebruik van een Greenscreen. Sommige leerlingen maakten een verslag van een voetbalwedstrijd. Maar we kregen ook commentaar bij een danswedstrijd en een wedstrijd freerunning.
]]>Alle mensen die langsliepen en onze bewoners boven hebben geluisterd. Het was een prachtig moment met elkaar om stil te staan bij iedereen die een beetje steun kan gebruiken.
Bekijk video ]]>Donderdag 17 februari stond geheel in het teken van Carnaval. Met als thema 'een reis rond de wereld'. In de ochtend kwamen prins Luuk en prinses Madelief met hofdames Marit en Riva en adjudant Emiel aan op school. Na het voorlezen van de 11 geboden werd door juf Carole de sleutel van de school officieel overhandigd. Hiermee kregen ze voor één dag toegang tot haar kantoortje en bepaalden zij de regels van de school. Ook kregen we hoog bezoek van 4 leden van de Raad van Elf (Carnavalsvereniging De Turftrappers). Na dit bezoek kon het feesten dan toch echt gaan beginnen. Alle kinderen zagen er prachtig uit, de klassen waren mooi versierd, er werd gedanst, gezongen, er werden spelletjes gespeeld en iedere klas had een act voorbereid. De hofhouding heeft iedere act bekeken en uiteindelijk ging de instroomgroep er met de wisseltrofee voor de leukste carnavalsact vandoor. Wij hebben genoten van deze waardevolle dag waar de synergie duidelijk te voelen was. Alaaf, Alaaf, Alaaf!
]]>In groep 6 werken de leerlingen hard aan hun presentaties skills. Zo geven zij een nieuwskring, waarbij de klas elkaar op de hoogte brengt van het laatste nieuws. De leerlingen hebben hun favoriete leesboek gepresenteerd aan de hand van een boekendoos. En iedereen geeft een spreekbeurt. Hierbij zijn al verschillende onderwerpen voorbij gekomen zoals: uilen, wandklimmen, slangen, en golven.
]]>
We hebben gelezen over kastelen, kloosters en kerken. We hebben filmpjes gekeken over ridders en horigen. En vandaag konden wij naar een kasteel toe. We mochten het zien.
Ondanks dat kasteel de Haar verbouwd is, konden wij wel nog delen van het kasteel zien die uit de tijd van de middeleeuwen kwamen. Zo hoorden wij aan wat een plonsplee was. We ontdekten waarom de wenteltrap een bepaalde kant opdraait.
We werden in twee groepen rond geleid door een gids en hebben verschillende kamer mogen bekijken. De kinderen waren zeker onder de indruk.
]]>Met de eerste gouden medaille voor TeamNL zijn de Olympische Winterspelen officieel begonnen. We begonnen de dag gisteren dan ook met een sportieve warming-up (gewoonte 7: houd de zaag scherp). Daarna gingen de kinderen verschillende olympische sporten en sporters onderzoeken. Om 13.00 uur keken we met elkaar de openingsceremonie. De aankomende twee weken gaan we dit onderwerp verder behandelen tijdens verschillende lessen, want er is veel te vertellen over de Olympische én Paralympische Spelen waar onze topsporters onvergetelijke prestaties neerzetten.
]]>Maar de opdracht ging verder dan dat. Ze moesten de informatie over iets in de ruimte opzoeken via Google en gebruik maken van juiste zoekopdrachten. Hiervan hebben ze eerst een uitleg gekregen van juf Anne (ICT-juf). Deze informatie moesten ze op een creatieve manier maken in het programma Canva. Daarna delen via Google Classroom. Hieronder het resultaat van een aantal posters.
]]>
Het is bijna carnaval,
Alaaf, Alaaf, Alaaf
]]>Meester Jos staat nu gediplomeerd en met veel plezier voor de klas.
Dit jaar is juf Madelon gestart in groep 4.
https://svjmedia.nl/nosv/580/basisschool-st-antonius-introduceert-nieuw-traject-voor-zij-instromers/
]]>Ut ullamcorper lectus vitae porta bibendum. Mauris quis nibh molestie, ultrices lectus in, sagittis justo. Pellentesque ut risus eu tortor tincidunt pellentesque nec a lacus. Quisque rutrum et orci eu placerat. Maecenas dictum nibh nisl, vel tincidunt orci consectetur quis. Aliquam varius lacinia nibh, id egestas dui imperdiet vitae. Ut ac metus non eros eleifend finibus. Phasellus tempor orci condimentum, aliquet felis id, pulvinar turpis. Ut laoreet dui ac leo tristique egestas. Phasellus eget dolor porttitor, finibus enim non, tincidunt dui.
Bekijk video Bekijk video ]]>